الأحد، 23 أغسطس 2015

البيتزا السريعه بالخطوات المصورة

نحضر الصينيه يستحسن تيفال يعني او ممكن بايركس وتدهن شويه زيت ونوزع فيها 5 وحدات جبنه كيري متقطعه صغير ممكن جبنه مثلثات ( ممكن من غير خالص بس انا حطيت مثلثات لان ده اللي كان عندي )

13256491319410 البيتزا السريعه بالخطوات المصورة

نيجي لمقادير العجينه السهله

نحط في الخلاط كبايه لبن
كوب ونص دقيق ابيض
اقل من نص كبايه زيت
1 م ص خميره
1م ص بيكنج باودر
بيضه
ذره ملح
1 م ص سكر
ربع كبايه ميه دافيه
( انا زودت 1/2 معلقه توم بودره من عندي و1/2 معلقه بصل بودره ) ده اختياري بس ادوها طعم خطير

ونضربهم كويس وبعدين نصبهم في الصينيه ونقلبهم مع بعض عشان الجبنه تدخل في العجينه زي مانتو شايفين ( انا حصيت كل المكونات في الخلاط ماعدا الدقيق لاني خفت يلزق في الخلاص معرفش اغسله بعد ما المكونات التانيه اضربت كويس اوي اوي ضفت كله على الدقيق في طبق كده وقعدت اضرب بالمضرب اليدوي كانك بتعملي كيكه يعني بس العجينه دي بتكون شبه سايله شويه )

13256493783344 البيتزا السريعه بالخطوات المصورة

نحط خلطه الصلصه او صلصة البيتزا الجاهزه او الكاتشب ( انا حطيت كاتشاب بس اكتر شويه من الصوره دي )

13256499525702 البيتزا السريعه بالخطوات المصورة

بعد كده ممكن تحطي باه اي حاجه على للحشوه زي ماتحبي صاحبه الموضوع كانت حاطه نقانق ( سوسيس ) مقطعه صغير ومتشوحه في شويه زيت وملح مع بصل اخضر وفلفل بارد مقطعين صغار ( انا بصراحه محطتش غير خضار ،، مشروم معلب وطماطم وفلفل الوان وبصل وزتون اخضر لان مكنش عندي اسود وكل دول خدتهم تشويحه على النار بسرعه عليهم شويه ملح وفلفل صغيرين ورشه اوريجانو بتخلي الطعم حلو اوي ووزعتها على وش البيتزا بالراحه

13256503412431 البيتزا السريعه بالخطوات المصورة

ونضيف جبنه موزاريلا مبشوره

13256504687242 البيتزا السريعه بالخطوات المصورة

ثم ندخلها الفرن من تحت 20 دقيقه وبعدين نولع عليها من فوق شويه عشان الجبنه تسيح (انا طلعتها بعد 15 دقيقه عشان كنت مولعه الفرن على اعلى حاجه وكنت ببص عليها واهزها عشان اشوفها اتحمرت من تحت ولا لاء عشان الوقت وبعد كده رشيت شوبه زيت زتون صغيرين من على الوش عشان الجبنه تحمر وتباه حلوه )

ودي لما طلعت ده شكلها

13256507169491 البيتزا السريعه بالخطوات المصورة

ودي لما اتقطعت بصو الجبنه باينه ازاي من تحت ( انا اللي عملتها كان اتخن سنه من دي )

13256508899940 البيتزا السريعه بالخطوات المصورة

طلعتها بس من الفرن تهدى شويه وبعدين حطتها في الفرن اللي تحت ده اللي هو الدرح الصغير اللي تحت الفرن الاصلي عشان تباه دافيه .. وكان عندي بطاطس نص جاهزه في الفريزر طلعتها قليتها … وجمبها سلطه خضرا عملتها في السريع ،،، وكان عندي عيش فينو بايت ( هو المفروض باجيت ) قطعته ترنشات ودهنته بعجينه توم لانها كانت عندي برده ورشيت عليها جبنه موتزريلا وعليها برده شويه اوريجانو ودخلتهم الفرن وهو مطفي لانه اصلا كان سخن اوي من البيتزا وكان جميل اوي ،، والحمدلله خلصت قبل ماييجو ب 5 دقايق ،، وجوزي مكنش مسدا نفسه قالي عملتي الكلام ده كله امتى لان البيتزا العاديه بتاخد مني وقت بصراحه .. والحمدلله عجبت جوزي وصجابه اوي وعدت على خير ،،

ودي طريقه العيش بالتوم زي اللي في بيتزا هت هيه مستخدمه عيش باجيت وزبده في درحه حراره الغرفه وتوم مفروم
واسيبكو مع الصور ( ودي كلها صور منقوله )

13256520869047 البيتزا السريعه بالخطوات المصورة

13256521384817 البيتزا السريعه بالخطوات المصورة

13256521729541 البيتزا السريعه بالخطوات المصورة

13256522448344 البيتزا السريعه بالخطوات المصورة

13256522801825 البيتزا السريعه بالخطوات المصورة

13256523083416 البيتزا السريعه بالخطوات المصورة

13256523431075 البيتزا السريعه بالخطوات المصورة

انا عملتها باه غير كده يعني عيش فينو ترنشات وعحينه توم هيه جاهزه ودهنته ورشيت جبنه واريجانو وفي الفرن وطلع نفس الصوره الاخرانيه


إقرإي مواضيع أخرى عن الطبخ

IFTTT

Put the internet to work for you.

Delete or edit this Recipe

أظهرواْ إعجابكم بالموضوع:


شاركونا بآرائكم و ملاحظاتكم وأسئلتكم:


شاركواْ الموضوع على:

0 تعليقات:

إرسال تعليق

قناة جمالك جمال

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More